Dat zei financieel topman Kevin Rauckman donderdag in een interview met
persbureau Reuters.
Garmin denkt over heel 2008 wel meer omzet te boeken uit de verkoop van
zijn apparaten, maar heeft het momenteel moeilijk doordat consumenten in
eigen land de hand op de knip houden. Het bedrijf wil daarom flink snijden
in de productiekosten in een poging zijn winstmarge op peil te houden.
Ondanks de maatregelen verwacht de Amerikaanse concurrent van de Nederlandse
autonavigatiespecialist Tomtom dat zijn winstmarge zakt tot onder de 40
procent. Garmin rapporteerde in februari een forse omzetstijging, mede
dankzij de verkopen rond de kerstdagen, maar waarschuwde toen ook al voor
margedruk.
De koers van Tomtom op de beurs in Amsterdam reageerde heftig op
Rauckmans woorden. Het aandeel van het Nederlandse bedrijf zakte tot circa 5
procent onder de slotkoers van woensdag. Het aandeel staat net boven de 25
euro, terwijl het nog geen jaar geleden nog 68 euro waard was.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl